Fyllda kardemummabullar

Igår när jag bakade semlor så passade jag även på att fylla på bull förrådet. Denna gång testade jag en helt egen variant som jag funderar på länge.
Fyllda bullar :)
Jag åt något så fantastiskt gott hemma hos en god vän som jag bara tänkte att jag måste prova.

Man gör en vanlig vetedeg men det måste vara nystött kardemumma i! Och sedan fyller man de små knyterna med smarrig smörfyllning. Det är helt fantastiskt!

Ingredienser:
• 50 g jäst
•150 g Svenskt Smör från Arla
• 5 dl Arla® mjölk
• 1 tsk salt
• 1 dl strösocker
• 1 1⁄2 tsk stötta kardemummakärnor
• 12 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g Svenskt Smör från Arla
3⁄4 dl strösocker

Garnering:
1 st uppvispat ägg
1 dl florsocker
1 tsk vatten ev. Lite mer

Gör så här:
• Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig.
• Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen.
• Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela degen i mindre bitar och forma dem till små bollar. Sedan platsar du ut dem för att få olats med fyllningen. En klick i varje bulle, ca 1 tsk av din smörkräm. Nyp ihop ändarna på toppen.
• Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
• Grädda i mitten av ugnen 8 – 10 min. Låt svalna på galler under bakduk.
•När bullarna svalnat ringar du lite kristyr över dem.

Avnjut dem ljumna med ett glas mjölk! Nam Nam!

Kram Madde